گروه ادب و هنر: آغاز فصل تابستان به معنی توجه بیشتر به فعالیت‌های فرهنگی و هنری کودکان و نوجوانان است، اما خبرهای خوشی از این حوزه نمی‌رسد.

مدیر تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از کندی حرکت «طرح جامع تئاتر کودک و نوجوان» خبر می‌دهد و در هیچ یک از سینماهای پایتخت، فیلم ویژه‌ای برای کودکان یا نوجوانان به روی پرده نرفته است.

مرتضی حیدری به خبرگزاری فارس می‌گوید: مراحل اجرایی طرح جامع تئاتر کودک و نوجوان به علت فرایند پیچیده و طولانی اداری در کانون، به آن شکل که می‌خواستیم پیش نمی‌رود.

حیدری ادامه می‌دهد: «قرار بود مرکز تئاتر کانون، کار آموزش مربیان تئاتر را عهده‌دار باشد، اما به دلیل تعریف وظایف تئاتر کانون، این کار به گروه آموزش و پژوهش سپرده شد و گروه آموزش با انجام این کار توسط تئاتر کانون مخالفت کرد. با این حال گروه آموزش و پژوهش کانون، مشغول آموزش مربیان تئاتر است و در بخش پژوهش هنوز کاری صورت نگرفته است.»

اما این تمام ماجرا نیست. سوی دیگر میدان داغ تابستان، مهندس جعفری جلوه ایستاده است که همین 2 ماه پیش در بیست و یکمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان همدان به ایسنا گفت: «برای اکران فیلم‌های کودکان و نوجوانان برنامه‌ریزی صورت گرفته و از خردادماه تعدادی از سینماها به‌صورت مستمر، آثار موردنظر را به مخاطبان خود عرضه خواهند کرد.»

فردا یازدهم تیر است. از قرار جعفری جلوه با کودکان و نوجوانان پایتخت، یک ماه گذشته است و تنها خبری که از اکران فیلم‌های این گروه سنی می‌رسد، جایگزین شدن «نصف مال من، نصف مال تو» وحید نیکخواه آزاد با «پارک‌وی» است؛

آن هم در مردادماه، وقتی که تابستان هم به نیمه رسیده است. این در حالی است که در بخش مسابقه جشنواره همدان، دست‌کم 10 فیلم قابل قبول و دیدنی دیگر نیز حضور داشتند و از هیچ کدام خبری نیست: اتوبوس شب، بچه‌های ابدی، تصمیم کبری، سبز کوچک، سبیل مردونه، سینه سرخ، عاشق، قفل‌ساز، گوشواره، مثل یک قصه و...

آن‌طور که ایسنا نوشته، غلامرضا رمضانی، کارگردان قفل‌ساز در همین جشنواره از عملکرد صدا و سیما انتقاد کرده و گفته بود: «در تلویزیون کاری ندیده‌ام که کودک شخصیت داشته باشد و مدام به آن‌ها به چشم خردسال نگاه می‌کنند و مرتب به آن‌ها هشدار می‌دهند.»

تابستان امسال را تلویزیون هم تنها با تکرار کارتون‌های تکراری سال‌های گذشته آغاز کرده است و سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران نیز تکرار نمایش‌های گذشته را در دستور کار خود دارد.

مطابق برنامه‌های اولین رپرتورآر نمایش‌های کودک و نوجوان این سازمان، از 2 روز پیش اجرای نمایش‌های گربه دم‌بریده، رؤیای ماه، سوسک پری، وای به حال عنکبوت‌ها، قصه خوب و پهلوان کچل در فرهنگسراهای اقوام، خانواده، خاوران، دختران، طبیعت و خانه فرهنگ نور آغاز شده است و قرار است 10 ماه هم ادامه یابد.

اما نکته جالب دیگر، برگزاری چهاردهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در آبان ماه است.

یعنی درست در ابتدای سال تحصیلی مخاطبان اصلی جشنواره آن‌طور که مصطفی رحماندوست، دبیر این جشنواره خبر داده است، جشنواره امسال از 6 تا 11 آبان در اصفهان برگزار خواهد شد و گروه‌هایی از لبنان، انگلستان، آلمان، آمریکا و فلسطین نیز احتمالاً در آن شرکت خواهند کرد.

با این حال، این پرسش که چرا جشنواره‌ای  برای کودکان و نوجوانان در تابستان برگزار نمی‌شود؟ بی‌پاسخ مانده است. همان‌طور که پرسش چرا طرح جامع تئاتر کودک و نوجوان با اهدافی چون توانمندسازی مربیان هنری مراکز کانون، توسعه مرکز تئاتر حرفه‌ای کانون در سراسر کشور، طراحی اتوبوس برای بهره‌برداری گروه‌های تئاتر سیار و عروسکی، برگزاری جشنواره‌ها و... به کندی پیش می‌رود؟

بی‌پاسخ مانده است و همان‌طور که پرسش راه‌اندازی گروه سینمایی کودک و نوجوان چه شد؟ بی‌پاسخ مانده است و شاید ده‌ها سئوال دیگر...

کد خبر 25566

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز